menuordersearch
oumghandisheh.ir

حقایقی از مرگ و زندگی "در قرآن کریم، نهج البلاغه و سخنان بزرگان" , جواد بهمنی - محمدمسعود بهمنی

مشاهده سبد خرید

تومان
googlefacebookinstagramlinkedintelegramgoogle
اندیشه خود را ماندگار کنید 02188102775
heder
  حقایقی از مرگ و زندگی
مدل کالا
جواد بهمنی - محمدمسعود بهمنی
تصاویر بیشتر
حدیث و عرفان - حقایقی از مرگ و زندگی "در قرآن کریم، نهج البلاغه و سخنان بزرگان"
(0)
(0)
جواد بهمنی - محمدمسعود بهمنی - موجودی: 1000000
وضعیت کالا : موجود
تعداد عدد
قیمت کالا
8,000 تومان
معرفی کوتاه

 

بسياري از انديشمندان و شاعران با اندرزها و پندهاي خود درصددند تا انسان به راه راست و حقيقت رهنمون نمايند و به نحوي راه نجات و رستگاري را به انسان و جامعه نشان دهند. در کتاب حاضر تلاش شده تا از گنجينه‌هاي هدايت بشري مواردي عنوان شود و حقايقي از مرگ و زندگي با موضوعات متبوع و با استفاده از آيات قرآن کريم و احاديث و نهج‌البلاغه و سخنان بزرگان و شعرهاي شعرا اين مفاهيم تبيين شود.

قسمتی از مطالب

اگرسران یک حکومت ظالم و ستمگر باشند مردم برای عدالت خواهی کجا بروند؟

خواهند از سلطان امان چون دزد افزونی کند
 

دزدی اگر سلطان کند،پس از کجا خواهند امان
 

گویند نیچه فیلسوف بزرگ آلمانی در ابتدا موافق با تظلم و طرفدار قدرت ظالم نسبت به مظلوم و ضعیف بود، اما در اواخر عمر تغییر فکرداد و طریق ترحم و مهر و محبت را انتخاب نمود.

روزی از خیابانی عبور می کرد دید که اسب گاری در جوی افتاده و در حالیکه قدرت بیرون کشیدن خود را به علت سنگینی گاری نداشت،گاری چی مرتب به او شلاق می زد تا در اثر شدت درد اسب وادار به تحرک بیشتر گردد و بیرون بیاید: نیچه هیکلی ضعیف داشت و با گاری­چی قوی هیکل به اعتراض و زد و خورد پرداخت و مورد ضرب و شتم گاری­چی قرارگرفت و چند روز بعد از دنیا رفت و مرد. درروز آخر عمر خود،نیچه به اطرافیان گفت:

«خوشحالم که برای رفع ظلم می میرم.»[1]

این در حالی بود که نیچه در ابتدا موافق ظلم و ستم بود و تحریک به ظلم می کرد از جمله می گفت:

 

«برای اینکه بی نهایت خوب باشی بایستی بسیار بد باشی»[2]

چو بد کردی مشو غافل ز کردار
 

چراغی بهر تاریکی نگهدار
 

از جنایات نرون امپراطور روم که در قرن اول میلادی می زیسته،گویند که دستور داد تا مادرش را خفه کنند و فیلسوف و معلم خود را به نام سنکای را مجبور کرد تا رگهای خود را بزند و همچنین سنت پل فیلسوف بزرگ و پیرمرد را، دستور داد تا گردن بزنند و او همچنین تعداد زیادی از عیسویان را در میدان شهر به کام شیران گرسنه انداخت و سرانجام شهر روم را به آتش کشید تا شعر حماسه بسازد.

به مردی که ملک سراسر زمین
 

نیرزد که خونی چکد بر زمین
 

«لئوتولستوی» فیلسوف فرانسوی الاصل با دیدن صحنه یک اعدام در ملاعام در شهر پاریس،چنان وحشت زده شد که پس از استعفا از کار دولتی، گفت دیگر هیچگاه و تحت هیچ شرایطی حاضر نیستم، هیچ شغل دولتی را بپذیرم.

از جنایات و ننگ بشری در تاریخ می‌توان از باسیل دوم پادشاه قسطنطنیه در سال 1014 میلادی نام برد که تعداد 15000 اسیر زندانی اهل بلغارستان را به استثنا 150 نفر از دو چشم کورکرد و آن 150 نفر را از یک چشم کور کرد و آن ها را روانه بلغارستان کرد.هر یکصد نفر کور که به وسیله یک نفر یک چشم کور که پیاده راهنمایی می شدند به کشورشان بازگرداند. هنگامیکه سامویل حاکم بلغارستان به استقبال آنها آمد،بقدری صحنه دردناک و وحشتناک بود که سکته کرد و دو روز بعد فوت کردو از دنیا رفت.

در سال 1226 به دستور کلیسا،پس از مرگ «فرانسیس قدیس» که پیروانش قصد داشتند زندگی فقیرانه اورا در طرفداری از او ادامه دهند،همگی بعنوان کافر سوزانده شدند.زیرا کلیسا مایل نبود که فقر را تشویق کند،بلکه درصدد رونق مالی و اقتصادی کلیسا در اروپا بودند.

برای ساخت دیوار چین یک میلیون کارگر مشغول به کار شدند که مرگ 300 هزار انسان را به دنبال داشت.[3]

شوکت شاهی سبک وزن است در میزان عدل
 

عشق می­گیرد به خون کوهکن، پرویز را
 

بدستور لوئی شانزدهم،«ژوزف گیوتین»دستگاه اعدام(گیوتین) را ساخت ولی بعدا خودش و لوئی شانزدهم«و»ماری انتوانت«بوسیله همان دستگاه اعدام شدند و سر از بدنشان جدا شد. »

در فتوحات نادرشاه افشار گویند،پس از فتح یکی از شهرها،مردم برسر راه شاه نوشتند:«اگرخدایی بنده ایم، اگر پیغمبری امتیم و اگر شاهی رعیت توئیم، چیزدیگری نداریم مارا ببخش»نادر به منشی خود گفت چه نوشته­اند و منشی برای نادر خواند و نادرشاه گفت من این سخنان ندانم من نادر قلی­ام و پول می خواهم»

یکی از متفکرین به نام «شان تور»می­گوید: «انسان باید به دو چیز خود را عادت دهد:

1-جفای طبیعت و ایام2-ظلم بشریت»

تا تیغ بیقرار نگردد میان خلق
 

برتخت و مُلک هیچ مَلِک پایدار نیست
 

در فتح سمرقند توسط چنگیزخان مغول،گویند که سمرقند دارای صدهزار ارتش مسلح بود که تصمیم به مقاومت در مقابل هجوم چنگیز داشتند، ولی پس از چند روز محاصره شهر توسط سپاهیان چنگیز،گروهی به رهبری امامان جماعت و روحانیون و قاضیان شهر تشکیل جلسه داده و طرفدار تسلیم شدند.روز پنجم محاصره به امید نجات جان اهالی شهر،آنان دروازه نفوذناپذیر شهر را به روی سپاهیان چنگیز گشودند و سرلشکر غایرخان با سربازانش به امید زنده زنده ماندن تسلیم مغولان شدند. اما همگی آنان اعم از امامان جماعت و روحانیون و سربازان همگی قتل عام شدند.[4]

در مورد شهر هرات هم پس از تسلیم شدن و یورش مغولان به شهر،گویند شهر توسط سپاهیان چنگیز خراب شد و مردم آن شهر قتل وعام شدند و فقط 16 نفر زنده ماندند.[5]

در شهر خوارزم هم سپاهیان چنگیز به قتل وعام خود ادامه دادند و هر یک از سپاهیان چنگیز موظف بود که حداقل 24نفراز اهالی شهر را بکشند.

در بسیاری ازشهرها و روستاها،مردم برای حفظ جان خود به مذهب چنگیز(یاسا) ایمان می­آوردند و تمامی کالاها و ارزاق و جواهر خود را به چنگیز و سپاهیانش تقدیم کردند، ولی آنان توسط سپاهیان چنگیز قتل عام شدند.

 


[1]. ماجراهای جاویدان فلسفه ص 292

[2]. ماجراهای جاویدان ص 302 تا 266

[3]. مجله دانشمند شماره 9 تیرماه 1349 ص 58

[4]. چنگیز جهانشاهی ص 36

[5]. همان منبع ص 305

فهرست مطالب

مقدمه

1- اخلاق اسلامی و حسنه

2- معمای مرگ

3- شناخت انسان

4- انسانها و جنگ و خونریزی

5-سرنوشت انسان؛

6-ایمان به خدا

7- عرفان

8-رذایل اخلاقی(افترا و دروغ)

 9-فلسفه

10-عقل

11-سعادت

12- مشکلات دنیایی

13- جنایات و ظلم انسان

14- زندگی دنیایی

15-گنجینه ای از سخنان بزرگان و ضرب‌المثل ها

فهرست منابع:

شناسنامه
سرشناسهجواد بهمنی
عنوان حقایقی از مرگ و زندگی
شناسه افزودهمحمد مسعود بهمنی
مشخصات نشرانتشارت نظری : تهران - 1394
مشخصات ظاهری 200 صفحه
شابک 9786002893819
موضوع مرگ جنبه های مذهبی ؛مرگ جنبه های قرآنی ؛ اسلام ؛ احادیث
رده بندی دیویی44/297
شماره کتابشناسی ملی413378
نمودار تغییر قیمت
شرکت سازنده