پشتیبانی

بهشت برزخی و جهنم برزخی

مشاهده سبد خرید

تومان
googlefacebookinstagramlinkedingoogletelegram
اندیشه خود را ماندگار کنید 02188102775
heder
سه شنبه سی ام شهریور ۹۵
(0)
(0)
بهشت برزخی و جهنم برزخی

بهشت برزخی و جهنم برزخی


  قال رسول الله (ص):"یفتحان له باب الی الجنه و یا یفتحان له باب الی النار"‌. القبر روضه من ریاض الجنه اوحفره من حفرات النار عالم قبر یا باغی از باغ‌های بهشت و یا حفره‌ای از حفره‌های جهنم است‌.
در برزخ انسان‌های بهشتی و مومن و انسان‌های کافر و مشرک و منافق و جهنمی هر دو گروه در حال حرکتند‌. البته این حرکت در وجود خود می‌باشد‌، چون در عالم مجردات حرکت مکانی و زمانی اصلا معنا ندارد. در آخرت حرکت عبارتست از شدت یافتن سعه وجود و رهائی از متعلقات دنیا و صفات بدی که سعی داشته آن‌ها را ترک کند و بدلایلی موفق نشده است‌. حرکت اهل کفر و نفاق درست مقابل آن است یعنی در جهت شقاوت کامل است‌.
امام صادق علیه السلام می‌فرمایند: دو ملک بنام نکیر و منکر به سراغ انسان در قبر می‌آیند و از او درمورد رسول اکرم (ص) سوال می‌کنند و می‌گویند رای تو درباره او چیست؟ سوال می‌کنند منظور شما چه کسی است؟ آن دو ملک می‌گویند: همان شخصی که ادعا می‌کرد من رسول خدا هستم! آیا این گفتار او حق بود؟ آ ن شخص اگر ایمان سست داشته باشد و توجهی به گفتار رسول خدا و سفارش‌های او نکرده باشد که معمولا اهل شک و نفاق چنین هستند. در جواب می‌گوید‌: نمی‌دانم مردم می‌گفتند که او رسول خداست. متعاقب این جواب آن دو ملک به او ضربتی می‌زنند که اهل آسمان‌ها همه می‌شنوند.
انسان‌های مومن واقعی با ایمان مستقر می‌گویند‌: او رسول و فرستاده خداست. انسان‌ها در عوالم دیگر مانند برزخ و قیامت جز آنچه خود در این عالم تهیه کرده و اعتقاد داشته‌اند‌، نخواهد دید.
هرچه در این عالم از اعمال صالحه و اخلاق حسنه و عقاید صحیح برخوردار باشند‌، صورت غیبیه و ملکوتیه ایشان در آنجا همراه با کرامت‌ها و الطاف و تفضل‌های الهی همراه خواهد گردید.
یَوْمَ تَجِدُ کُلُّ نَفْسٍ مَّا عَمِلَتْ مِنْ خَیرْ محُّضَرًا وَ مَا عَمِلَتْ مِن سُوءٍ تَوَدُّ لَوْ أَنَّ بَیْنَهَا وَ بَیْنَهُ أَمَدَا بَعِیدًا وَ یُحَذِّرُکُمُ اللَّهُ نَفْسَهُ وَ اللَّهُ رَءُوفُ بِالْعِبَادِ‌. (ال عمران30) روزى که هر کس کارهاى نیک و کارهاى بد خود را در برابر خود حاضر بیند، آرزو کند که ‏اى کاش میان او و کردار بدش فاصله‏اى بزرگ بود. خداوند شما را از خودش مى‏ترساند. و خدا به بندگانش مهربان است.
یَوْمَئذٍ یَصْدُرُ النَّاسُ أَشْتَاتًا لِّیُرَوْاْ أَعْمَلَهُمْ‌. فَمَن یَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَیْرًا یَرَهُ‌. (زلزال 6 و 7) در آن روز مردم پراکنده از قبرها بیرون مى‏آیند تا اعمال‌شان را به آ‌ن‌ها بنمایانند. پس هر کس به وزن ذره‏اى نیکى کرده باشد آن را مى‏بیند.
ان الله لا ینظرالی اعمالکم و لاکن ینظر الی قلوبکم (‌بحار جلد67 صفحه248). بدرستی که خداوند به کمیت اعمال نظر نخواهد نمود‌، بلکه به نیت‌های قلب توجه دارد.
به این دلیل روی نیت بسیار تاکید شده است چون نیت همان جنبه ملکوتی اعمال است‌. امام صادق علیه السلام می‌فرمایند: و النیه افضل من العمل الا و ان النیه هی العمل (‌اصول کافی جلد 2صفحه 106) نیت افضل است برعمل بلکه نیت همان عمل است.
مرگ یعنی ظهور ملکوت انسان. رسول خدا (ص) فرمودند: الناس نیام فاذاماتوا انتبهوا (‌بحار جلد4 صفحه42) انسان‌ها در خواب‌اند وقتی مردند تازه بیدار می‌شوند.
هنگام مرگ تمام ملکات و صفات باطنی انسان نمایان می‌شود. " یوم تبلی السرائر" روزی است که کلیه اسرار باطنی انسان که در تمامی عمر سعی در پنهان کردن آن‌ها از مردم و نفس خویش داشته است آشکار می شود‌. در واقع عالم برزخ شروع بیداری حقیقی انسان است‌. با مرگ و کنار رفتن حجاب دنیا آنچه در باطن انسان است ظاهر می‌شود. آدمی وقتی در دنیا بود در خواب و رویا و خیال بسر می‌برد به محض رسیدن مرگ توجه انسان از بدن مادی سلب شده و تمام بیماری‌های جسم مرتفع شده و کلیه امراض و ملکات و صفات نفسانی او هویدا می‌شود. در حقیقت انسان همین که به خویشتن خود آمد و بیدار شد تمام امراض موجود در باطن‌، مانند: خدعه‌، کلاهبرداری‌، حرام‌خواری‌، بداخلاقی‌، حسادت‌، کبر، غرور، فتنه‌، آزار همسایگان و بقیه صفات حیوانی که تا آن هنگام برای او مخفی بود‌، به او هجوم خواهند آورد. رسول خدا می‌فرماید: "ان القبر اول منازل الاخره فان نجا منه فما بعده ایسر منه و ان لم ینجح منه فما بعده لیس اقل منه". قبر اولین منزل از منازل آخرت است‌. اگر انسان در این منزل نجات پیدا کرد منازل بعدی ازآن آسان‌تر خواهد بود و اگر از این منزل نجات پیدا نکرد‌، منازل بعد از آن سخت‌تر و وحشتناک ترخواهد بود. (‌بحارجلد6 صفحه242)
 
ملاقات اهل برزخ با یکدیگر
ابا بصیر یکی از شاگردان امام صادق علیه السلام نقل می‌کند که از آن حضرت سوال کردم‌: آیا ارواح با یکدیگر در عالم برزخ ملاقات می‌کنند؟ امام فرمودند‌: نعم و یتسائلون و یتعارفون حتی اذا رایته قلت فلان‌. (محاسن برقی صفحه178) بلی با یکدیگر گفتگو دارند و همدیگر را می‌شناسند‌، تا آنجا که وقتی تو کسی را آنجا دیدی می‌گوئی او فلانی است‌. با توجه به ماهیت عالم برزخ و احاطه و اشراف آن برعالم ماده و دنیا‌، ارواح انسان‌ها با در نظر گرفتن مراتب و درجات وجودی خویش با عالم دنیا و مخصوصا با نزدیکان خود مرتبط می‌گردند و بر آن‌ها اشراف دارند.
از امام صادق علیه السلام سوال می‌کنند: آیا میت نزدیکان خویش را در دنیا ملاقات می‌کند؟ ایشان می‌فرمایند‌: بلی. می‌پرسند درچه ایامی؟ می‌فرمایند‌: در روزهای جمعه و در ماه و سال به ‌اندازه منزلت و مقام خود. "علی قدر منزلته". (‌اصول کافی جلد2 صفحه62) اگر آن‌ها نزدیکان خود را در امور خیر بیابند خوشحال می‌شوند و اگر در بدی و کفر مشاهده کنند غمناک می‌شوند.
مومنین در برزخ ملاقات دارند بخاطر اینکه دوستی آن‌ها براساس ایمان و حب خدا و رسول و ائمه اطهار است و از این ملاقات مسرور هستند. کفار نیز در عالم برزخ ملاقات دارند ولی چون مفاد گفتگوی آنها مسائل دنیوی و فخر فروشی است‌، از صحبت با یکدیگر در رنج و عذاب خواهند بود‌. در وضعیت فوق چون صورت همان اعمال دنیوی است‌، گریزی نیز از آن نخواهند داشت‌.
 
بخشی از کتاب :معرفت نفس در شناخت حقیقت معاد
اثر : سید داود مطهری

ناشر : انتشارات نظری
http://www.nashrenazari.com/
telegram
نظرات کاربران
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

بستن
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

0 نظر
جستجو
logo-samandehi
طراحی سایتطراحی سایتسایت سازسایت سازفروشگاه سازفروشگاه ساز