خبرنامه سایت

جهت اطلاع از آخرین محصولات و تخفیفات سایت کلیک کنید

menuordersearch
oumghandisheh.ir

30نکته مهم درباره خودروی سواری

مشاهده سبد خرید

تومان
linkedininstagraminstagramaparatlenzorpinterest
اندیشه خود را ماندگار کنید 02188102775
heder
یکشنبه سیزدهم مرداد ۹۸
(0)
(0)
30نکته مهم درباره خودروی سواری

برای روشن نمودن خودرو سوئیچ را باز کرده و مدت 3 تا 5 ثانیه در حالت سوئیچ باز (پایه  IG) صبر کنید تا برق از باطری به مصرف‌کننده‌های اصلی به خوبی برسد. (رله دوبل – کوئل دوبل سیستم جرقه‌زنی – پمپ بنزین برقی و...) همچنین در این مدت به صفحه کیلومتر خودرو به خوبی دقت نمایید. تمامی لامپ‌های هشداردهنده روشن باشند. (چراغ روغن، چراغ ترمز، چراغ چک و...) سپس کلاچ را گرفته و استارت بزنید در زمان استارت زدن در خودروهای بنزینی انژکتوری نیازی به گاز دادن نمی‌باشد اما برای خودروهای گازسوز و یا کاربراتوری کمی فشردن گاز در زمان استارت زدن می‌تواند مفید واقع شود.

2- در زمان استارت زدن همان‌طور که می‌دانید مغزی سوئیچ برق لوازم جانبی الکتریکی خودرو (رادیو پخش، چراغ ساعت، فندک و...) را قطع کرده تا در این حالت آمپری از باطری جهت مصرف این لوازم کشیده نشود. بنابراین راننده نیز به منظور بهتر روشن شدن موتور و افزایش عمر باطری مصرف‌کننده‌هایی نظیر چراغ‌های بزرگ جلو، برف‌پاکن‌، چراغ سقف و... را بهتر است خاموش نگاه دارد.

3- هیچ‌گاه خودرو را حتی در سردترین روزهای سال به صورت درجا گرم نکنید. به منظور کاهش مصرف سوخت، افزایش عمر موتور، کاهش آلایندگی موتور، گرم شدن مطلوب گیربکس و چرخ‌ها پس از استارت زدن و روشن شدن موتور حداکثر30 ثانيه به صورت درجا صبر می‌کنید تا روغن موتور به خوبی به قطعات موتور رسیده و همچنین موتور از حالت ریپ خارج گردد سپس حرکت کرده و تا زمانی که درجه آب رادیاتور (آمپر آب) به وسط نرسیده است با سرعت کم‌تر از 50 کیلومتر بر ساعت حرکت نمايید. پرگاز حرکت کردن و افزایش سرعت در زمان سرد بودن موتور باعث افزایش مصرف سوخت و آلاینده‌های خروجی از موتور می‌گردد.

4- هیچ‌گاه برای شروع به حرکت چه عمداً و چه سهواً با افزایش دور موتور باعث هرزگردی چرخ‌های محرک خودرو نگردید (طی کاف) این عمل باعث خرابی لاستیک، پلوس‌ها، دسته ‌موتور، کلاچ و... می‌گردد.

5- هر کجا به غیر از مواردی که قوانین راهنمایی و رانندگی اجازه نمی‌دهد اگر قرار بر این باشد که خودرو بیش از 2 دقیقه در جا کار کند می‌بایست موتور را خاموش نمايید.

6- در حرکت جهت افزایش عمر مفید قطعات و کاهش هزینه‌های مالی یکسری از نکات را مد نظر قرار دهید:

- به آرامی گاز دهیم و به آرامی پا را از پدال گاز برداریم (کاهش و افزایش سرعت)

- قبل از رسیدن به سرعت‌گیر و یا دست‌اندازها سرعت را کاهش دهیم تا بر روی آن‌ها پا از روی پدال ترمز برداشته شده باشد.

- دور موتور خودروهای سواری می‌بایست در حرکت بین محدوده 2000 تا 4500 (RPM) دور بر دقیقه باشد بنابراین دور موتور خودرو را با مقدار دنده‌ها تنظیم نمایید. کمتر شدن دور موتور از 2000 دور بر دقیقه در دنده دو به بالا نشانه زیاد بودن دنده و بالعکس بیش‌تر شدن دور موتور از 4500 دور بر دقیقه نشانه کم بودن دنده است بنابراین شما می‌بایست دنده به خودرو بدهید.

7- زمانی که با خودرو مسافت طولانی را پیموده‌اید و یا در هنگام خاموش کردن خودرو فن خنک‌کن در حال کار کردن می‌باشد به منظور افزایش طول عمر موتور اجازه دهید 30 ثانیه موتور به صورت درجا کار کرده سپس سوئیچ را ببندید.

8- در هنگام خاموش کردن خودرو هیچ‌گاه به موتور گاز ندهید. در سنوات گذشته در خودروهای کاربراتوری مخصوصاً در فصل زمستان این عمل به این جهت انجام می‌گردید که با افزایش دور موتور پمپ بنزین مکانیکی مقدار بنزین بیش‌تری را به پیاله کاربراتور بفرستد تا در هنگام روشن کردن موتور در نوبت بعدی (مخصوصاً در هوای سرد) مقدار بنزین کافی برای حالت ساسات در پیاله کاربراتور وجود داشته باشد. در خودروهای انژکتوری که پمپ بنزین آنها برقی است و کاربراتور حذف گردیده دیگر نیازی به افزایش دور موتور (گاز دادن) در هنگام بستن سوئیچ (خاموش کردن موتور) نمی‌باشد.

9- تعویض به موقع کاتالیست-کانورتر که در خروجی منیفولد اگزوز در مسیر خروج دود نصب گردیده و با فعل و انفعالات شیمیایی گازهای سمی خروجی از موتور را به گازهای بی‌خطر مانند co2وh2o و... تبدیل می‌سازد. برای خودروهای سواری عمر این قطعه حداکثر km80000 و یا سه سال است که می‌بایست پس از تاریخ انقضا برای تعویض به نمایندگی‌های مجاز مراجعه شود.

10- هیچ‌گاه از ترمز دستی به عنوان ترمز اصلی استفاده نگردد. این وسیله به منظور ساکن کردن خودرو با سرنشینان در شیب 30٪ طراحی گردیده است.

11- جایگاه قرارگیری فیوزهای هر خودرو متفاوت می‌باشد (مثلاً پراید زیر فرمان سمت چپ) توجه کنید همواره از هر نوع فیوز یکی به عنوان زاپاس در جعبه فیوز موجود باشد معمولاً فیوزها دارای رنگ و شماره مربوط به خود می‌باشند. این شماره‌ها حداکثر آمپر عبوری از فیوز را مشخص می‌نماید هرگز از میخ یا سیم مفتولی به جای فیوز استفاده نکنید (مشخصات فیوز در دفترچه راهنمای خودرو آمده است)

12- در خودروهای انژکتوری دوگانه‌سوز واحد کنترل الکترونیکی (ECU) به شکلی عمل می‌کند که همواره خودرو با سوخت بنزین استارت خورده روشن گردد سپس به صورت خودکار به حالت گاز برود باید توجه داشته باشید که پیمودن مسافت بیش از 1000 کیلومتر با یک نوع سوخت در خودروهای دوگانه سوز انژکتوری باعث ایجاد مشکلاتی برای سیستم سوخت‌رسانی خودرو می‌گردد بنابراین می‌بایست همواره در طول 1000 کیلومتر حداقل یکبار از یک باک کامل بنزین و یا یک مخزن کامل گاز استفاده نمایید.

13- به خاطر داشته باشید که سوئیچ خودرو را در معرض میدان‌های مغناطیسی و یا دمای بالاتر از 85 سانتی‌گراد و یا فشار و ضربه قرار ندهید. این موارد باعث از بین رفتن خاصیت سوئیچ شده و سیستم ضد سرقت خودرو(ایموبلایزر) ممکن است اجازه روشن شدن موتور را ندهد.

14- کارت همراه سوئیچ خودرو دارای یک بارکد می‌باشد که در واقع کد دسترسی به سیستم ضدسرقت خودرو است بنابراین آن را در جایی مطمئن خارج از خودرو قرار دهید.

15- توجه شود در خودروهای دارای فرمان هیدرولیک در حالت توقف خودرو و زمانی که موتور روشن می‌باشد غربیلک فرمان را بیش از 5 ثانیه تحت فشار قرار ندهید و همچنین فرمان را برای دور زدن و یا خارج شدن از پارک تا انتها نچرخانید.

16- نوع و میزان روغن هیدرولیک فرمان هر خودرو در دفترچه راهنمای آن آمده است. (برای پراید میزان روغن هیدرولیک 875 سی‌سی و نوع DEXRON-H)

17- روغن هیدرولیک فرمان معمولاً هر 20000 کیلومتر یک‌بار تعویض می‌گردد (البته بسته به نوع خودرو متفاوت است رجوع گردد به دفترچه راهنمای خودرو)

18- در خودروهای مجهز به سیستم ترمز ABS, EBD ممکن است در هنگام ترمزگیری صدایی از چرخ‌های عقب به گوش شما برسد. این صدا نشان دهنده سالم بودن سیستم ضد لغزش چرخ‌های عقب می‌باشد و نشانه خرابی در مدولاتور سیستم ترمز نمی‌باشد.

19- حجم بنزین در مخزن سوخت هر خودرویی متفاوت می‌باشد توجه شود حدالامکان چراغ بنزین روشن نگردد (حجم مخزن سوخت پراید 37 لیتر و چراغ بنزین در 7 لیتر باقی‌مانده در مخزن روشن می‌‌گردد)

20- در خودروهای انژکتوری ممکن است در اثر ضربه به موتور یا تصادفات سوئیچ اضطراری قطع‌کن سوخت عمل کرده و خودرو دیگر روشن نشود بنابراین لازم است این سوئیچ را مورد بازدید قرار دهید (در پراید کنار بوستر قرار گرفته است)

21- استپر موتور(موتورپله‌ای) قطعه است در خودروهای انژکتوری که چند عمل را انجام می‌دهد:

1- ایجاد حالت ساسات در هنگام استارت

2- روشن نگاه داشتن خودرو در هنگام ترمز

3- تنظیم دور آرام خودرو

4- ایجاد گشتاور و قدرت مناسب با تنظیم میزان درصد سوخت و هوای موتور در شرایط مختلف جاده‌ای

برای بازدید و سرویس استپر موتور پیشنهاد می‌گردد هر 10000 کیلومتربه تعمیرگاه مراجعه شود تا استپر موتور تمیز گردد. برای شستشوی استپر موتور و  جایگاه آن از اسپری‌های تمیزکننده استفاده می‌شود. اگر خودتان بخواهید آن را تمیز کنید بدین ترتیب عمل نمایید:

1- سوئیچ را ببندید.

2- سوکت فیش ورودی به استپر موتور را بیرون آورید.

3- پیچ‌های استپر موتور را باز کنید.

4- بدون آن‌که به فشنگی سر استپر موتور دست بزنید آن را با مواد الکلی مثل WD40 و یا اسپری‌های مخصوص شست‌وشو دهید.

5- جایگاه یا پایه استپر موتور رانیز که مجرای عبور هوا می‌باشد اسپری کنید سپس با دستمال تمیز مجرا را پاک کنید.

6- استپر موتور را بسته و سوکت را جا بزنید.

22- بازدید لاستیک‌های خودرو (تایرها) ‌باید به صورت مرتب انجام گیرد تا مشکلی در سرعت‌های بالا پیش نیاید. اگر به هر دلیلی یکی از لاستیک‌های خودرو در سرعت‌های بالا ترکید همیشه به خاطر داشته باشید که ابتدا به ساکن نباید ترمز کنید. ترمز کردن ناگهانی در اثر هل شدن شما باعث واژگونی خودرو خواهد شد بنابراین در اثر ترکیدگی ناگهانی یکی از تایرها فرمان را محکم گرفته، ترمز نکنید، خودرو را در مسیر مستقیم هدایت کنید تا سرعت خودرو پایین بیاید و سپس به آرامی ترمز کرده و خودرو را به سمت راست هدایت کنید.

23- هیچ‌گاه چرخ‌های خودرو را با مایعی غیر از آب سرد نشورید و در زمان کارواش مد نظر داشته باشید که چرخ‌های خودرو حتماً کاملاً خنک شده و سپس شما اقدام به شستشوی خودرو نمائید. در غیر این صورت ممکن است دیسک‌های ترمز کمی تاپ برداشته و خودرو دچار نقص ‌گردد.

24- هیچ‌‌گاه ترموستات را در تابستان و یا زمستان از روی موتور باز نکنید زیرا ترموستات در موتور نقش بسزایی در کاهش مصرف سوخت خواهد داشت:

1- موتوری که در دمای عملکرد بهینه کار کند (پراید 86 درجه) تا 2 درصد صرفه‌جویی سوخت را به همراه دارد.

2- دمای مناسب کاری برای روغن موتور باعث به حداقل رساندن اصطکاک در اجزای محرک و متحرک موتور می‌گردد و این مورد سبب کاهش مصرف سوخت می‌گردد.

3- رسیدن به دمای کاری مناسب موتور پس از استارت زدن می‌بایست در حداقل زمان صورت پذیرد تا هم میزان خورندگی و تولید بخارات اسیدی و نیز مصرف سوخت در موتور کاهش یابد.

25- چند توصیه در فصل سرما

1- تعویض به موقع روغن موتور

2- ضدیخ را بازدید نمایید.

3- تعویض تیغه برف پاکن جلو

4- تعویض فیلتر سوخت (یخ زدن آب جمع‌آوری شده توسط فیلتر در فصل سرما)

5- تعویض شمع‌ها در صورت لزوم

6- بازدید و تعویض تسمه‌های موتور

7- بازدید چراغ‌ها و فیوزها (در فصل زمستان به دلیل تاریکی بیش‌تر هوا استفاده از وسایل برقی افزایش می‌یابد.)

8- بازدید گرمکن شیشه عقب

9- بازدید و تعویض باطری در صورت لزوم

10- بازدید لاستیک‌های خودرو و به همراه داشتن زنجیر چرخ

26- طی تحقیقات انجام شده یک راننده به طور متوسط در طول یک مایل یا 1/6 کیلومتر 200 مرتبه به اطراف نگاه می‌کند و 20 بار تصمیم می‌گیرد که از هر 40 تصمیم حداقل یک تصمیم اشتباه می‌باشد. یعنی 2/5 درصد تصمیمات رانندگان در 3 کیلومتر اشتباه می‌باشد. به زبان دیگر هر راننده با سرعت 60 کیلومتر بر ساعت در هر 5 یا 6 دقیقه یک بار دچار اشتباه می‌شود که اگر سرعت را به 80 کیلومتر بر ساعت افزایش دهیم این زمان به 3 یا 4 دقیقه یک بار کاهش خواهد یافت.

27- اشتباهاتی که در رانندگی نباید مرتکب شوید:

1- نگاه داشتن پدال ترمز در هنگام عبور از دست اندازها و سرعت‌گیرها

2- بالا کشیدن ترمز دستی بدون نگاه داشتن کلید آن

3- تعویض یکبار در میان فیلتر روغن

4- در جا گرم کردن موتور خودرو به مدت طولانی

5- پایین آوردن شیشه به جای استفاده کردن از تهویه در سرعت‌های بالا

6- خلاص نکردن دنده پشت چراغ قرمز و ترافیک

7- گرفتن ترمز و کلاچ به طور همزمان برای نگاه داشتن خودرو

8- ریختن آب لوله‌کشی داخل رادیاتور و شیشه شور (می‌بایست آب جوش آمده یا برفک یخچال استفاده گردد)

9- نشاندن کودک روی پای راننده مخصوصاً در خودروهای ایربک‌دار

10- ریختن روغن موتور توصیه نشده کارخانه

11- استفاده از پدال کلاج به عنوان استراحتگاه پا

12- جلو بردن بیش از حد صندلی راننده

12- گاز دادن به خودرو قبل از خاموش کردن در خودروهای انژکتوری

14- پدال زدن یا گاز دادن قبل از روشن کردن خودروهای انژکتوری

15- خاموش شدن خودرو به دلیل نداشتن سوخت کافی

16- بصورت در جا فرمان خودرو را چرخاندن و یا فرمان را تا انتها چرخاندن

28- موارد فنی مورد نیاز خودرو که بهتر است داخل صندوق عقب موجود باشد:

1- جک و آچار چرخ و لاستیک زاپاس

2- چهار لیتری آب

3- هر کدام از تسمه‌های موتور مانند (تسمه تایم، تسمه دینام) یک عدد به عنوان زاپاس

4- جعبه آچار حاوی (عنبر دستک، پیچ‌گوشتی چهارسو و دوسو، آچار رینگی و تخت)

5- از هرکدام از لامپ های بزرگ جلو و خطر عقب یکی برای زاپاس

29- همواره شاسی و بدنه و اتاق خودرو را تمیز نگاه دارید و مواضعی مانند گلگیرها که از داخل گل و لای جذب کرده‌اند را با آب بشویید تا از پوسیدگی و کاهش عمر شاسی و بدنه خودرو جلوگیری به عمل آید. شیشه‌های جلو و عقب خودرو را همواره تمیز نگاه دارید و در شهرهای آلوده مانند تهران برای بهتر پاک شدن شیشه جلو و همچنین جلوگیری از یخ زدن آب شیشه‌شوی می‌توانید مقدار اندکی الکل یا مواد شوینده به آب شیشه شوی اضافه کنید. به منظور شستشوی لاستیک‌ها از مواد شیمیایی استفاده نکرده و  جهت براق بودن لاستیک‌ها به جای استفاده از واکس‌های براق کننده از مقداری نوشابه گازدار کمک بگیرید.

30- توجه شود تنها در سه مورد می‌توان میزان باد لاستیک‌ها را حداکثر به میزان PSI4 نسبت به مقدار استاندارد کاهش داد:

1- در فصل تابستان و روزهای بسیار گرم سال

2- در مواقعی که می‌خواهید با خودرو به مسافرت‌های طولانی بروید

3- در جاده‌های لغزنده به منظور افزایش سطح تماس لاستیک با جاده

 

 

 

 

بخشی از کتاب :

برای داند کتاب کلیک کنید

 

اثر

 

محمد مهدی پویا گوهر

 

 

 

ناشر 

انتشارات نظری

نظرات کاربران
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

بستن
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

0 نظر
جستجو
logo-samandehi
شرکت سازنده