menuordersearch
oumghandisheh.ir

نقش و تأثیر ادبیات، ادبیات نمایشی و مطبوعات بر نهضت مشروطه , فاطمه الوندی

مشاهده سبد خرید

تومان
googlefacebookinstagramlinkedintelegramgoogle
اندیشه خود را ماندگار کنید 02188102775
heder
نقش و تأثیر ادبیات، ادبیات نمایشی و مطبوعات بر نهضت مشروطه
مدل کالا
فاطمه الوندی
تصاویر بیشتر
نقد و بررسی - نقش و تأثیر ادبیات، ادبیات نمایشی و مطبوعات بر نهضت مشروطه
(0)
(0)
فاطمه الوندی - موجودی: 1000000
وضعیت کالا : موجود
تعداد عدد
قیمت کالا
6,100 تومان
عمق اندیشه ، انتشارات نظری ، فاطمه الوندی ، نقد و بررسی ، مشروطه ، انقلاب مشروطه ، نقش و تأثیر ادبیات، ادبیات نمایشی و مطبوعات بر نهضت مشروطه ، نقش و تاثییر مطبوعات بر نهضت مشروطه ، تحلیلی از شرایط سیاسی و اجتماعی مشروطه ، تحلیلی از شرایط ادبی و فرهنگی دوره­ ی قبل از مشروطه ، تحلیلی از شرایط ادبی و فرهنگی در دوره­ی استقرار مشروطه ، به معرفی پیشگامان ادبیات نمایشی و شرح حال سه تن از برجستگان آن ، جامعه­ شناسی ادبیات نمایشی در سه دوره­ ی مشروطیت ، 978 600 289 394 9 ، 9786002893949 ، مطبوعات و سیاست ، نمایشنامه نویسی ، : پیشینه ­ی جنبش یا نهضت مشروطه در تاریخ ، اهمیت مشروطه در تاریخ ایران ، علل بیداری ، پیش ­درآمدی بر اوضاع دربار قاجار ، مطبوعات و روزنامه ­نگاری در دوره ­ی قبل از استقرار مشروطه ، مقدمات انقلاب مشروطه، تبلیغات و عملیات ، مطبوعات و روزنامه­ نویسی در دوران استقرار مشروطه ، نقد و نقد نویسی در دوران استقرار مشروطه ، جامعه ­شناسی ادبیات نمایشی ، میر سیف ­الدین کرمانشاهی ، نمایشنامه­ نویس مبارز دوره­ ی پس از استقرار مشروطه ، مرتضی قلی­خان فکری ، مؤید الممالک ، نمایشنامه­ نویس مبارز دوره ­ی استقرار مشروطه ، میرزا آقاخان کرمانی ، ادیب و نویسنده مبارز قبل از استقرار مشروطه ، پیشگامان ادبیات و ادبیات نمایشی ، کتاب های انتشارات نظری ، دانلود کتاب ،
معرفی کوتاه

تاریخچه­ ای را از تاریخ جدا کردن و به آن پرداختن مستلزم حقیقت­ جویی و پژوهش است. پژوهش پویشی است یگانه، ولی عمل پژوهش گذشته از آن که بر زمینه ­ی قبلی مسبوق است، سه گونه فعالیت را در بر می­گیرد.

الف- جهت ­یابی

ب- یافته ­اندوزی

ج- نتیجه ­گیری

پژوهش حاضر تحقیقی است از تأثیرگذاری ادبیات، ادبیات نمایشی و مطبوعات بر نهضت مشروطه و متقابلاً   تأثیرگذاری بر روند تحولات نهضت مشروطه، روش کار در این پژوهش بر یک پیشگفتار، یک مقدمه، شش فصل و نتیجه ­گیری به شرح زیر بنا نهاده شده است:

مقدمه: در مقدمه این پژوهش پیشینه نهضت در تاریخ و اهمیت مشروطه در تاریخ ایران مورد بررسی قرار گرفته است.

فصل اول: در این فصل تحلیلی از شرایط سیاسی و اجتماعی مشروطه ارائه شده است.

فصل دوم: در این فصل تحلیلی از شرایط ادبی و فرهنگی دوره­ ی قبل از مشروطه ارائه شده است.

فصل سوم: در این فصل تحلیلی از شرایط ادبی و فرهنگی در دوره­ ی استقرار مشروطه ارائه شده است.

فصل چهارم: در این فصل تحلیلی از شرایط ادبی، فرهنگی در دوره­ ی قاجار پس از استقرار مشروطه ارائه شده است.

فصل پنجم: در این فصل به معرفی پیشگامان ادبیات نمایشی و شرح حال سه تن از برجستگان آن پرداخته شده است.

فصل ششم: در این فصل به جامعه­ شناسی ادبیات نمایشی در سه دوره­ ی مشروطیت پرداخته شده است.

نتیجه ­گیری: در این فصل به نتیجه ­گیری و مسئله ­گشایی از کل پژوهش پرداخته شده است.

برای انجام این پژوهش به منابع و مآخذ زیادی مراجعه و مطالبی از آن­ها استخراج شده است که نام مهم­ترین آن­ها در فهرست منابع و مآخذ درج شده است.

مشخصات (شناسنامه)

سرشناسه

الوندی، فاطمه

عنوان و نام پدیدآور

نقش و تأثیر ادبیات، ادبیات نمایشی و مطبوعات بر نهضت مشروطه / فاطمه الوندی

 مشخصات نشر

 انتشارات نظری 1394

مشخصات ظاهری

144

شابک

978-600-289-394-9

وضعیت فهرست‌نویسی

فیپا

موضوع

مطبوعات وسیاست – ایران

موضوع

نمایشنامه نویسی – ایران – قرن 13 ق

رده بندی کنگره

1394 7ن7الف/1403DSR

رده بندی دیویی

955/075

دیدگاه نویسنده در مورد کتاب

دفتر تاریخ همچون گنجینه­ ی گران­بهایی است که در برگ­ های زرین خود واقعیت ­هایی را به ثبت رسانده است. اگرچه تاریخ هیچ ­گاه نتوانسته است طبق امیال من و تو و ما میراث دار گذشته­مان باشد، اما توانسته است خوشی­ها و اندوه ­ها، پیروزی ­ها و شکست­ ها، اشک ­ها و لبخندها را یک جا در کنار هم گرد آورد. اگر تاریخ نبود، امروز فرهنگ­ ها و سنت ­ها در باورهای ما نقشی نداشتند و ایثارها و مبارزه ­ها و افتخارآفرینی­ ها هرگز نمی ­توانستند الگوی مردمان یک ملت باشند. امروزه ما می­ بینیم که در تاریخ گذشته سرزمین ما چه نقش­ هایی که آفریده نشده است. نقش­هایی که گوشه­ای از فرهنگ ملی ما را رقم می­زند.

در گذشته بسیار دور من، آن زمان که کودکی بیش نبودم، تاریخ همچون افسانه ­ای پر رمز و راز بود. تاریخ را دوست داشتم، چون می­ دانستم که در سرزمین شاه پریان، در سرزمین هزار و یک شب من، چه افسانه­ هایی که به حقیقت نپیوستند و چه زمینه ­هایی که به اسطوره ­ها تبدیل نشدند. عشق به تاریخ انگیزه­ای شد برای هر چه بیشتر و بیشتر دانستن من، دانستن را از تاریخ شروع کردم، چون تا زمانی که تاریخ را نمی ­دانستم، هیچ­ چیز نمی ­دانستم. اما وقتی دانستم، عشق را در تاریخ ادبیات یافتم و در بیکرانه ­ی این دریا، زمانی که عشقم را به پای کلام و هنر سعدی، حافظ، فردوسی، مولانا، خیام و... ریختم و از آن فرهنگ غنی آن بزرگان جرعه­ ها نوشیدم. در ادامه ­ی راهم به تاریخ مشروطه رسیدم، آن زمان بود که پنداشتم جنبش مشروطه همچون مرواریدی در میان صدف تاریخ این سرزمین جای دارد. همه­ ی گنجینه از یک سو، و این یک دانه مروارید نیز از یک سو، آیینه ­ای تمام­ نما شد از آنچه که در این مقطع از تاریخ جای داشت. خواندم و خواندم و هرچه بیشتر خواندم، کمتر یافتم؛ زیرا به واقعیت­ هایی می­ رسیدم که نمی­ توانستم آن­ها را با دوران خود وفق دهم. در زمانی که عیش و عشرت، مال و منال، رفاه و سفره­های رنگین و بریز و بپاش­های غیرمعقول تنها در یک مکان جمع گشته بود، کمی آن ­طرف­تر گرسنگی، فقر، نکبت و بیماری بیداد می­کرد. آن زمان بود که دریافتم سرزمین ایران تنها سرزمین شاه پریان و هزار و یک شب من نیست، بلکه ایران سرزمین لاله­ ها و مبارزه ­هاست. دربار و درباریان از یک سو و مردم تشنه ­ی آزادی از سویی دیگر در مقابل یکدیگر قرار گرفتند. قلم­ ها به مبارزه برخاستند تا مشت ­های گره کرده­ ی آزادی بر سینه­ ی استبداد فرود آید، تا جرقه­ ی آزادی آتش انقلاب را دامن زند و آن­گاه سفره­ ی آزادی گسترده شد و آنان که دستی بر این سفره داشتند، طعم آزادی را چشیدند. عشق معنی شد و من این عشق را در ادبیات مشروطه جستجو کردم تا حاصل این جستجو را در این پژوهش گردآوری کنم. باشد که این دست­رنج، قطره­ای بسیار کوچک از این بیکران دریا باشد. قبل از هرگونه سخنی لازم به توضیح است که در این پژوهش مشروعیت دینی، اخلاقی، اجتماعی و سیاسی افراد را مورد تایید و تکذیب قرار نداده‌ام و صرفا نشر آنها را در تاریخ مشروطه بیان کرده‌ام و در خاتمه ی بیان جای دارد که مراتب قدردانی و سپاس خود را از کمک های بی دریغ مادر بسیار عزیزم که همواره در همه حال کنارم بود، ابراز نمایم.

همچنین همیاری و تشویق همسرم نیز انگیزه­ای قوی و حمایتی مؤثر در انجام این پژوهش بود.

فاطمه الوندی

 

 

فهرست مطالب

چکیده پژوهش

پیشگفتار

مقدمه

1: پیشینه ­ی جنبش یا نهضت در تاریخ

2: اهمیت مشروطه در تاریخ ایران

3: علل بیداری

فصل اول- شرایط سیاسی - اجتماعی مشروطه

1: پیش ­درآمدی بر اوضاع دربار قاجار

2: مقدمات انقلاب مشروطه، تبلیغات و عملیات

فصل دوم- شرایط فرهنگی - ادبی مشروطه

1: شرایط فرهنگی - ادبی مشروطه

2: ادبیات نوشتاری در دوره ­ی قبل از استقرار مشروطه  

3: مطبوعات و روزنامه ­نگاری در دوره ­ی قبل از استقرار مشروطه

4: نقد و نقد نویسی در دوران قبل از مشروطه

5: شعر در دوران قبل از مشروطه

6: ادبیات نمایشی در دوران قبل از مشروطیت

فصل سوم-تحلیلی بر شرایط فرهنگی- ادبی در دوره ­ی استقرار مشروطه

1: ادبیات نوشتاری در زمان استقرار مشروطه

2: مطبوعات و روزنامه­ نویسی در دوران استقرار مشروطه

3: نقد و نقد نویسی در دوران استقرار مشروطه

4: شعر در زمان استقرار مشروطه

5: ادبیات نمایشی در دوره ­ی استقرار مشروطه

فصل چهارم‌-تحلیلی بر شرایط فرهنگی- هنری در دوره ­ی پس از استقرار مشروطه

1: ادبیات نوشتاری در دوره­ی پس از استقرار مشروطه

2: نقد و نقدنویسی در دوره ­ی پس از استقرار مشروطه

3: مطبوعات و روزنامه ­نویسی در دوره ­ی پس از استقرار مشروطه

4: شعر در دوران پس از استقرار مشروطه

5: ادبیات نمایشی در دوران پس از استقرار مشروطه

فصل پنجم-پیشگامان ادبیات و ادبیات نمایشی و شرح حال سه تن از برجستگان آن

میرزا آقاخان کرمانی؛ ادیب و نویسنده مبارز قبل از استقرار مشروطه

مرتضی قلی­خان فکری «مؤید الممالک»؛ نمایشنامه­ نویس مبارز دوره ­ی استقرار مشروطه

«میر سیف ­الدین کرمانشاهی»؛ نمایشنامه­ نویس مبارز دوره­ ی پس از استقرار مشروطه

فصل ششم- جامعه ­شناسی ادبیات نمایشی

نتیجه­ گیری

منابع و مأخذ

 

نمودار تغییر قیمت
شرکت سازنده