خبرنامه سایت

جهت اطلاع از آخرین محصولات و تخفیفات سایت کلیک کنید

menuordersearch
oumghandisheh.ir

فرهنگ تعاملی نخبگان حزبی در جمهوری اسلامی ایران , ۱۲۸صفحه، 1.22 مگابایت، زبان فارسی، EPUB، شابک: ۲-۶۶۱-۲۸۹-۶۰۰-۹۷۸نویسنده : غفار زارعی ناشر : انتشارات نظری

مشاهده سبد خرید

تومان
linkedininstagraminstagramaparatlenzorpinterestcloob
اندیشه خود را ماندگار کنید 02188102775
heder
فرهنگ تعاملی نخبگان حزبی در جمهوری اسلامی ایران
مدل کالا
۱۲۸صفحه، 1.22 مگابایت، زبان فارسی، EPUB، شابک: ۲-۶۶۱-۲۸۹-۶۰۰-۹۷۸نویسنده : غفار زارعی ناشر : انتشارات نظری
تصاویر بیشتر
فرهنگ تعاملی نخبگان حزبی در جمهوری اسلامی ایران
(0)
(0)
۱۲۸صفحه، 1.22 مگابایت، زبان فارسی، EPUB، شابک: ۲-۶۶۱-۲۸۹-۶۰۰-۹۷۸نویسنده : غفار زارعی ناشر : انتشارات نظری
وضعیت کالا : موجود
تعداد عدد
قیمت کالا
6,400 تومان
معرفی کوتاه

نقش نخبگان حزبی در توسعه یافتگی نظام سیاسی جمهوری اسلامی ایران انکار ناپذیر است. می‌توان به این نکته توجه نمود که نخبگان کارآمد و دارای توان بالای مدیریتی که تخصص و تعهد سیاسی را به همراه بینش وسیع علمی دارند یکی از موضوعات مهم در آینده احزاب سیاسی ایران هستند.

شرایط پیچیده اجتماع، جهان و دگرگونی‌های سریع و چگونگی واکنش به پدیده‌های سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی داخلی و خارجی از جمله مواردی هستند که بر جایگاه و نقش فرهنگ نخبگان احزاب سیاسی بیش از گذشته می‌افزاید. نخبه‌پروری سیاسی تاثیر بسزایی بر توسعه همه جانبه احزاب سیاسی ایران خواهد داشت.

نخبگان حزبی بدلیل بینش نظری و ترسیم چشم اندازهای بلند مدت و افق‌های دورنگر، راه‌های سخت و دشوار را برای رسیدن به اهداف توسعه یافتگی سیاسی هموار می‌نمایند. بنابراین امروز جامعه ایران بیش از هر زمان دیگری به پرورش نخبگان مستعد و متعهد با تفکر و نگرش تعامل گرایی نیازمند است.

نگرش تعامل گرایانه نخبگان حزبی بر اساس تخصص و تعهد نسبت به فعالیت‌های حزبی-سیاسی راه را برای کنش بین الاذهانی در جهت همگرایی و وفاق سیاسی فراهم می‌نماید. نخبگان حزبی می‌تواند با بکارگیری فرهنگ انعطاف پذیری سیاسی و قرار گرفتن در چارچوب‌های قانون‌گرایی، زمینه‌های توسعه یافتگی را در ساختار نظام سیاسی جمهوری اسلامی ایران فراهم نمایند. فرهنگ تعاملی نخبگان حزبی با مشخصه‌هایی مانند قاعده مندی سیاسی، اجماع مطلوب و انعطاف پذیری سیاسی سبب توسعه فرهنگ سیاسی و اشاعه آن به سایر سطوح سیاسی و اجتماعی می‌گردد.

گسترش فرهنگ مذاکره و گفتگو نخبگان حزبی بر روند توسعه سیاسی سرعت و ظرافت می‌بخشد. گسترش سطح تعامل گرایی نخبگان احزاب سیاسی به صورت یک فرهنگ سیاسی فعال، سازنده، پویا و نهادینه که بتواند در دراز مدت منجر به کاهش تنش‌ها و منازعات افسار گسیخته سیاسی در میان گروه‌های رسمی صاحب قدرت گردد، یکی ازمسائل مهم و ضروری در حاکمیت سیاسی جمهوری اسلامی ایران می‌باشد.

 

بخشی از کتاب

مرزبندی و مطالعه نخبگان

شیوه مطالعه و مرزبندی نخبگان سیاسی از ظرافت خاصی برخوردار می باشد.حوزه نخبگان دامنه وسیعی از تاثیرات اجتماعی، سیاسی و پایگاه اقتصادی-طبقاتی را در بر می گیرد. برای مثال،گی روشه در تقسیم بندی و تفکیک نخبگان، نخبگان را به شش دسته: نخبگان سنتی-مذهبی، ایدئولوژیکی، تکنوکراتیک، مالکیت، کاریزمایی و سمبولیک تقسیم می نماید.(روشه،همان:125-121) در بیشتر تقسیم بندی ها به چهار الیت اصلی اشاره شده است: الیت قدرت سیاسی، الیت اقتصادی، الیت نظامی و الیت فکری. با این حال بیشتر نظریه پردازان، قدرت سیاسی را یکی از ویژگی های اساسی الیت تلقی کرده اند. (بشیریه،1376) حوزه مطالعه این پژوهش به بررسی نخبگان حزبی یعنی نخبگانی که دارای تاثیر و نفوذ سیاسی بر حوزه ساختار احزاب سیاسی می باشند، اشاره دارد.

نخبگان حزبی به عنوان دارندگان قدرت سیاسی در اتخاذ تصمیم گیری و مدیریت اجرایی حزب، تحت عنوان الیت سیاسی مورد بحث و بررسی قرار می گیرند. نخبگان سیاسی به دو صورت بر کنش تاریخی یک جامعه موثر واقع می شوند. یکی از طریق تصمیم گیریو دیگری از طریق الگوسازیمی باشد. برخی از نخبگان به دلیل نقش موثر در تصمیم گیری های اجتماعی مانند تصمیمات عالی،نقش برتر، تبعیت پیروان و سلطه بر نهادها در کنش سیاسی موثرترند. همچنین نخبگان از طریق الگوسازی، بدلیل قدرت و جاذبه ای که برای افراد و گروههای اجتماعی دارند، سعی دارند که مورد تقلید قرار بگیرند. (روشه،همان:127-126) بنابراین قدرت تصمیم گیری و تبعیت پیروان در تقلید سیاسی از جمله مشخصات تاثیر گذار نخبگان حزبی می باشند که در رشد و توسعه سیاسی یک جامعه، نهاد یا ساختار موثر واقع می گردد. برای مطالعه و پژوهش درباره الیت ها و تشخیص آنها در جامعه از سه روش استفاده می گردد: 1.روش تاکید بر مناصب سیاسی که در آن الیت مجموعه کسانی است که دارای مناصب رسمی برجسته در نهادهای سیاسی گوناگون هستند.2. روش تاکید بر شهرت که در آن محقق هیاتی از افراد مطلع تشکیل می دهد و  نظر آنها را در مورد افراد صاحب قدرت جویا می گردد.3.روش تاکید بر تصمیم گیری که در آن کسانی که عملا در تصمیم گیری های عمده سیاسی شرکت دارند، به عنوان الیت سیاسی تلقی می گردند. (بشیریه،همان:69)در حوزه تحلیل و مطالعه نخبگان حزبی، باید توجه داشت که بدلیل قرارگرفتن آنها در کادر تصمیم گیری و اجرایی حزب، معمولا در بعضی موارد اقدامات تصمیم گیر ی و اجرایی سازمان حزبی بصورت توام توسط نخبگان حزبی انجام می گیرد.

 

فهرست مطالب

مقدمه                                                                                                       

فصل اول:فرهنگ تعاملی                                                                                     

1-نظریه تعاملی                                                                                          

1-1- نگرش خود- دیگری                                                                             

1-2-  هویت جمعی                                                                                     

1-3- درک معانی                                                                                        

2- فرهنگ تعاملی                                                                                       

3- فرهنگ سیاسی                                                                                       

4-فرهنگ سیاسی ایرانی                                                                                

فصل دوم: نخبه و نخبگان حزبی                                                                 

1-تعریف نخبه                                                                                           

2- مرزبندی و مطالعه نخبگان                                                                        

3- نظریه پردازان نخبه گرا                                                                             

3-1- افلاطون                                                                                           

3-2- ویلفردو پاره تو                                                                                  

3-3- گائتانو موسکا                                                                                   

3-4-روبرت میشلز                                                                                    

3-5- سی رایت میلز                                                                                 

فصل سوم: حزب و احزاب سیاسی                                                              

1-تعریف حزب                                                                                      

2-کارویژه های حزبی                                                                               

2-1-کارویژه های انتخاباتی احزاب                                                               

2-2- کارویژه آموزشی احزاب                                                                     

2-3-کارویژه امنیتی احزاب                                                                         

3- فرهنگ حزبی در جمهوری اسلامی ایران                                                     

4-گفتمان جمهوری اسلامی و احزاب                                                             

فصل چهارم:فرهنگ تعاملی نخبگان حزبی                                                      

1-نخبگان حزبی و مشروعیت                                                                      

2-اجماع مطلوب نخبگان حزبی                                                                    

3-قاعده مندی نخبگان حزبی                                                                        

4-انعطاف پذیری نخبگان                                                                           

5-نهادینگی تعامل سیاسی                                                                           

بهره سخن                                                                                              

منابع و ماخذ                                                                                           

الف: کتب                                                                                              

ب:مقالات                                                                                              

ج:منابع انگلیسی                                                                                    

نمودار تغییر قیمت
شرکت سازنده