خبرنامه سایت

جهت اطلاع از آخرین محصولات و تخفیفات سایت کلیک کنید

menuordersearch
oumghandisheh.ir

نفی خشونت علیه زنان و مردان در خانواده از منظر فقه شیعه و اسناد بین‌الملل , ۲۰۰ صفحه، ۴.۶۲ مگابایت، زبان فارسی، EPUB، شابک: ۴-۶۹۶-۲۸۹-۶۰۰-۹۷۸ نویسنده : زهرا ساور سفلی ناشر : انتشارات نظری

مشاهده سبد خرید

تومان
linkedininstagraminstagramaparatlenzorpinterestcloob
اندیشه خود را ماندگار کنید 02188102775
heder
نفی خشونت علیه زنان و مردان در خانواده از منظر فقه شیعه و اسناد بین‌الملل
مدل کالا
۲۰۰ صفحه، ۴.۶۲ مگابایت، زبان فارسی، EPUB، شابک: ۴-۶۹۶-۲۸۹-۶۰۰-۹۷۸ نویسنده : زهرا ساور سفلی ناشر : انتشارات نظری
instagram
تصاویر بیشتر
نفی خشونت علیه زنان و مردان در خانواده از منظر فقه شیعه و اسناد بین‌الملل
(0)
(0)
۲۰۰ صفحه، ۴.۶۲ مگابایت، زبان فارسی، EPUB، شابک: ۴-۶۹۶-۲۸۹-۶۰۰-۹۷۸ نویسنده : زهرا ساور سفلی ناشر : انتشارات نظری
وضعیت کالا : موجود
تعداد عدد
قیمت کالا
14,000 تومان
عمق اندیشه ، کتاب های انتشارات نظری ، انتشارات نظری ، کتاب نفی خشونت علیه زنان و مردان در خانواده ، دانلود کتاب نفی خشونت علیه زنان و مردان در خانواده ، دانلود کتاب کتاب نفی خشونت علیه زنان و مردان در خانواده pdf ، کتاب نفی خشونت علیه زنان و مردان در خانواده نوشته زهرا ساورسفلی ، کتاب نفی خشونت علیه زنان و مردان در خانواده اثر زهرا ساور سفلی ، زهرا ساور سفلی ، نفی خشونت علیه زنان و مردان در خانواده ، فمینیسم ، فمینیسم روزمره ، فمینیسم رادیکال ، فمینیسم لیبرال ، فمینیسم اسلامی ، فمینیسم اسلامی چیست ، فمینیسم اسلامی Pdf ، نقد فمینیسم اسلامی ، فمینیست اسلامی چیست ؟ ، فمینیسم و بنیادگرایی اسلامی ، فمینیسم و انقلاب اسلامی ، کتاب فمینیسم اسلامی ، فمنیست اسلامی ، فمینیسم اسلامی در ایران ، فمینیسم در ایران ، فمینیسم در ایران چیست ، فمینیسم در ایران باستان ، فمینیسم در ایران و جهان ، فمینیست در ایران ، فمینیسم در سینمای ایران ، جنبش فمینیسم در ایران ، تاریخ فمینیسم در ایران ، فمینیسم مارکسیستی ، فمینیسم سوسیالیستی ، فمینیسم کیست ، فمینیسم افراطی ، فمینیسم پست‌مدرن ، خشونت علیه زنان ، خشونت خانگی ، خشونت ، خشونت در قران ، خشونت در انجیل ، خشونت علیه زنان در ایران ، خشونت علیه کودکان ، خشونت کلامی ، خشونت عليه زنان ، خشونت در فقه شیعه ، خشونت علیه زنان در اسناد بین المللی ، خشونت در خانواده ، خشونت در خانواده pdf ، خشونت در خانواده مقاله ، خشونت در خانواده ها ، خشونت و امنیت در خانواده ، تاثیر خشونت در خانواده ، خشونت کلامی در خانواده ، آثار خشونت در خانواده ، کتاب خشونت در خانواده ، خشونت خانواده ، اقسام خشونت علیه زنان ، اقسام خشونت ، علیه زنان خشونت ، زنان علیه مردان ، خشونت علیه زنان چیست ، خشونت علیه زنان Pdf ، علل خشونت ، علل خشونت در خانواده ، علل خشونت در کودکان ، علل خشونت علیه زنان ، علل خشونت خانگی ، علل خشونت خانوادگی ، علل خشونت کودکان ، پیامدهای خشونت علیه زنان ، پیامدهای خشونت علیه زنان ، پیامدهای خشونت علیه زنان در خانواده ، پیامدهای خشونت ، پیامدهای خشونت خانگی ، پیامدهای خشونت در جامعه ، پیامدهای بهداشتی خشونت بر زنان ، خشونت حقوق بشر جامعه مدنی ، خشونت حقوق بشر ، خشونت‌های زنان علیه مردان ، خشونت‏های مشترک میان زنان و مردان ، خشونت‏ مشترک میان زنان و مردان ،
معرفی کوتاه

کتاب نفی خشونت علیه زنان و مردان در خانواده از منظر فقه شیعه و اسناد بین‌الملل، به بررسی مفهوم خشونت در قبل و بعد از ازدواج زوجین پرداخته است.

در طول تاریخ حوادث ناگوار و خشونت‌‌آمیز همراه با رنج بسیار بر زنان و مردان به ویژه زنان به وجود آمده است. در زمان حاضر نیز با گسترش علم و دانش، هنوز معضل خشونت، به ‌عنوان یک مسئله حاد اجتماعی، باقی است حتی بشر با خشونت مدرن و با مصادیق جدیدی رو به رو شده است.

در محیط خانواده، هر اقدام عمدی علیه جسم، جان، شرف، مال، حقوق طبیعی و اجتماعی علیه زنان و مردان در قبل و بعد از ازدواج زوجین صورت بگیرد در نظر فقه شیعه، خشونت نامشروع بوده و اسناد بین‌المللی نیز آن را غیرقانونی به شمار می‌آورد. خشونت در خانواده منشأ فردی، خانوادگی و اجتماعی دارد که آسیب‌های جدی بر فرد، خانواده و اجتماع باقی می‌گذارد که جبران آن گاهی ممکن و گاه غیرممکن است.

با توجه به این که در زمان جاهلیت، اعراب هیچ ارزشی برای زن قائل نبودند، دین اسلام به زن ارزش و کرامت بخشید و خداوند برای افراد خانواده، حقوق و تکالیف توأم با اخلاق به‌ ویژه حسن معاشرت، قرار داده تا مودت و محبت و آرامش در بین آن‌ها بیشتر شود و به سعادت و کمال برسند و در صورت سوء استفاده از حقوق و تکالیف خود، مجازاتی برای آن‌ها تعیین کرده است. در حالی که اعلامیه حقوق بشر، بعد از جنگ جهانی دوم، طبق دیدگاه مکاتب غرب، بدون توجه به مصلحت و تفاوت تکوینی زن و مرد، حقوق برابر بین زن و مرد را به تصویب رساند و کمیسیون‌ها و کنوانسیون‌ها و میثاق‌هایی را برای احقاق حقوق زنان تشکیل دادند. تا بتوانند تبعیض علیه زنان را ریشه‌کن کنند. تا به امروز علاوه بر این که آن‌ها نتوانستند خشونت علیه زنان را کم کنند، بلکه جامعه به معضل جدیدی به نام خشونت زنان علیه مردان مواجه شده است. لازم به ذکر است مبانی دو دیدگاه در مواردی متعارض و گاه مشترک است.

در جامعه امروز ما، دشمنان اسلام و طرفداران فمینیسم می‌کوشند حقوق و تکالیف شرعی را ظالمانه جلوه دهند. در حالی‌ که رواج خشونت در خانواده‌های مسلمان برگرفته از فرهنگ غیر اسلامی و سوء استفاده از حقوق شرعی است. حتی در کشورهای غربی نیز با شعار برابری هنوز خشونت نسبت به زنان کمتر نشده بلکه با مصادیق جدیدی از خشونت رو به رو هستند.

نگرش غرب نسبت به برخی از احکام شرعی مانند: ارث زن و... خشونت علیه زنان می‌داند لذا در پاسخ به آنان تحقیقات نسبتا جامعی صورت پذیرفته است؛ اما بررسی برخی از رفتار و اعمال خشونت (مانند: قتل، خروج از منزل بدون اذن شوهر و...) بر اساس فقه شیعه و اسناد بین‌الملل از جانب محققین تحقیقات کمتری وجود دارد؛ و همچنین خشونت علیه مردان کمتر مورد توجه واقع شده است؛ و وجود چند مقاله نمی‌تواند پاسخگوی این پدیده دامن‌گیر، در همه کشورها باشد، لذا وجود تحقیقات گسترده پیرامون هر دو جنس ضروری به نظر می‌رسد.

 

بخشی از کتاب

در تعریف اسناد چنین آمده است: «سند عبارت است از اطلاعات ثبت‌ شده اعم از نوشتاری، دیداری، شنیداری که به‌ وسیله اشخاص حقیقی یا حقوقی ایجاد شده و دارای نگهداری باشد که جمع آن‌ها اسناد است؛ و اسناد بین‌المللی، به‌ طورکلی به هرگونه مصوبه مکتوب رسمی دولت‌ها که در قالب سند یا مدرکی تنظیم می‌شود، نظیر یک معاهده و در آن اهداف و مقاصد دولت‌ها در ارتباط با اصول یا هنجارهای حقوق بشری مورد تأکید قرار می‏گیرد اطلاق می‌شود»

به‌ طورکلی مقررات و قواعدی که خارج از چهارچوب ارتباطات قضایی – حقوقی یک کشور باشد، خود به ‌خود در کادر یا چهارچوب حقوق بین‌الملل قرار می‏گیرد؛ که در نزد حقوقدانان، حقوق بین‏الملل تحت عنوان رشته حقوق بین‌الملل عمومی و رشته حقوق بین‌الملل خصوصی مورد مطالعه قرار می‌گیرد، با این تفاوت که در همه حال هیچ ‌یک از این دو رشته به معنای واقعی ایجاد قانون نمی‌کنند، بلکه صرفاً اخلاق بین‌المللی است.

 حقوق بشر که از شاخه‏های جدید حقوق است، بیشترین مباحث خود را در حقوق بین الملل عمومی مطرح ساخته است، عده‏ای در تعریف آن گفته‏اند: «حقوق بشر از اساسی‌ترین و ابتدایی‌ترین حقوقی است که هر فرد به‌ طور ذاتی، فطری و به ‌صرف انسان بودن از آن بهره‌مند می‌شود. مطابق اعلامیه جهانی حقوق بشر و سایر اسناد بین‌المللی این حقوق ویژگی‌هایی همچون جهان ‌شمول بودن، سلب ناشدنی، انتقال‌پذیری، تفکیک ‌ناپذیری، عدم تبعیض و برابر طلبی، به ‌هم ‌پیوستگی و در هم ‌تنیدگی را دارا است. از این‌رو به ‌تمامی افراد در هرجایی از جهان تعلق دارد و هیچ‌کس را نمی‌توان به‌ صرف منطقه جغرافیایی که در آن زیست می‌کند، از حقوق بشر محروم کرد، ضمن اینکه همه افراد فارغ از عواملی چون نژاد، ملیت، جنسیت و غیره در برخورداری از این حقوق، با هم برابر و یکسان‌اند و در این خصوص کسی را بر دیگری برتری نیست».

 «گروهی از حقوق‌دانان، حقوق فردی را به سه دسته حقوق طبیعی یا فطری، حقوق خصوصی یا مدنی، حقوق سیاسی تقسیم کرده‌اند. حقوق فطری یا طبیعی حقوقی است که از ذات بشر برمی‌خیزد مانند: حق زندگی، حق آزادی، حق آبرو و شرف ... و حقوق خصوصی یا مدنی، حقوقی است که به هر فرد از کشور یا جامعه یا به همه ساکنان آن بستگی دارد مانند: حق مالکیت، حق زناشویی، حق برخورداری از حمایت قانون ... و حقوق سیاسی به آن دسته از حقوقی که در تشکیل یا اداره یک دولت اعمال می‌شود مانند: حق رأی، حق تابعیت، حق شکایت و ... است».

 بنابر این اسناد بین الملل اطلاعات ثبت شده ای هستند که در چارچوب حقوق بین الملل عمومی و خصوصی تنظیم می شود؛ و درفصل های آتی حقوق فردی (حقوق فطری و مدنی) پرداخته می‌شود.

 

گفتار چهارم: مفهوم فمینیسم

 یکی از جنبش های فکری زنان در غرب جنبش فمینیسم بود که به سایر جهان کشیده شد.

 مفهوم فمینیسم اصطلاحی است که برخی فمینیست‏ها برای توصیف ایدئولوژی برتری جنس زن به کار می برند. بیشتر نویسندگان برای فمینیسم دو موج را شناسایی کرده اند و گروهی نیز پیدایش موج سوم را باور دارند. فمینیسم موج اول به دلیل هم زمانی با رواج اصول لیبرالیسم، تمایل داشتند نتایج تساوی را با تفاوت های زن و مرد آشتی دهند. آنان با نقش همسری و مادری نمی‏جنگیدند ولی در عین اعتقاد به اهمیت این نقش ها به تساوی زن و مرد در زندگی اجتماعی معتقد بودند؛ و در موج دوم سال 1949 کتاب جنس دوم سیمون دوبوار و پس از آن کتاب راز و رمز زنانه بتی فریدن در 1963 با ادبیاتی جدید وارد عرصه شد. در این دوره مکتب رادیکال شکل گرفت. طرفداران این دوره خواستار حق سقط جنین، حق تسلط بر بدن، برابری مردان و زنان در تمایلات جنسی و...بود؛ و موج سوم از اوایل دهه 1990 برای پاسخ دادن به شکست‌ها و ناکامی‌های دوره دوم و نیز پاسخ به تنزل‌ها و پیشروی‌های آن دوره آغاز شد. حقوق زنان دیگر جهان هم مورد توجه قرار گرفت و رسمیت بخشیدن به این باور که هر زنی با زنان دیگر متفاوت است موجب شده که برخی بگویند به شمار زنان دنیا فمینیسم داریم».

از جمله رهیافت‏های فمینیسم را می‏توان به این موارد اشاره کرد:

1.فمینیسم لیبرال: فمینیست‌های اولیه که از فردگرایی لیبرالی متأثر بودند، در قرن هجدهم معتقد بودند گاه سرشت زنانه و مردانه کاملاً یکسان است. دغدغه آن ها مرخصی، حقوق زایمان، دیگر مزایای محیط کار، حقوق شهروندی، برابری آموزش بین زن ومرد و... بود.

2.فمینیسم مارکسیست: همان گونه که مارکسیسم در ریشه یابی هر مسئله، تحلیلی اقتصادی ارائه می‏دهد، نظریه فمینیستی مارکسیستی نیز عوامل نظام اجتماعی سرکوبگرانه را در برابر زنان، عوامل اقتصادی می‏شمارد. آرمان آن‏ها مبارزه با سرمایه‏داری و از میان بردن اختلاف طبقاتی است. البته در کنار این تحلیل معتقدند که نفی خانواده به منزله نقطه آغاز ستم، می‏تواند به رفع ستم علیه زنان کمک کند.

3. فمینیسم رادیکال: فمینیست‏های رادیکال نظریه‏ای بیان کردند که نابرابری در شکل ستمگری تحقق می‏یابد. بینادی‏ترین ساختار ستمگری به جنسیت مربوط است که ساختار آن پدر سالاری است؛ و خانواده نباید حمایت شود زیرا حریم خصوصی است که از انتشار مسائل زنان جلوگیری می‏کند؛ و همین طور غریزه جنسی برای این گروه بسیار با اهمیت است، قانونی کردن سقط جنین و استفاده از تکنولوژی‏های بارداری، مانند لقاح مصنوعی خارج از رحم را پیشنهاد می‏دهند و به جنس زن و ارزش‏های اخلاقی زنانه تاکید فراوان دارند.

4. فمینیسم سوسیالیست: این گرایش تلفیقی از دو نظریه اخیر است، سوسیالیست‌ها معتقدند هم نظام جنسیتی (پدر سالاری) و هم نظام اقتصادی در ستم بر زنان نقش دارند.

5. فمینیسم پست‌مدرن: از دهه هفتاد به بعد، گروهی متأثر از دیدگاه‌های پست‌‏ مدرنیستی با تکیه ‌بر روان‌شناسی رفتارگرایانه بر حفظ ویژگی‌های زنانگی تأکید ورزیدند. این گروه نظریه «مردان و زنان با تعاریف جدید» را پیشنهاد می‌کنند، از تشابه صد درصد حقوق زن و مرد در خانواده و محیط اجتماعی سخن می‌گویند و حتی بر حذف نمادهای جنسی از کتب درسی اصرار می‌ورزند. امروزه رسانه‏ها و صنایع سینمایی می‌کوشند تا زن را به ‌طور گسترده‌ای در قالب هرزگی و وقاحت، برهنگی و مدهای بی‌شرمانه، آمال و آرزوهای پوچ و بی‌معنی جلوه دهند. فمینیست‌های قرن بیست ‌و یک در واقع زنان را بی‌رنگ جلوه داده‌اند. درحالی‌که هویت و رنگ اصلی و حقیقی وی، عفت، پاک‌دامنی و حیا و نجابت است.

 یکی از نویسندگان می گوید: «با مطالعه دقیق مباحث فمینیست‌ها، آشکارا درمی‌یابیم که این مباحث به‌طورکلی، بر برنامه‌ای کینه‌جویانه، فرقه‌گرایانه، ضد مرد و ضد خانواده مبتنی است که بنیان‌های سلامت فکری جامعه ما را تهدید می‌کند و هدفی هم جز این نداشته است.»

6. فمینیست اسلامی: آیا اصلا چیزی به نام فمینیسم اسلامی وجود دارد یا خیر؟ اختلاف نظر وجود دارد از دیدگاه برخی مسلمانان، مونث گرایی دارای شعارهای سطحی است و مناسب جامعه ما نیست.در حالی که گروهی، از بیداری زنان مسلمان و مطالبه حقوق تضییع شده آنان سخن می‌گویند.

 

فهرست مطالب

«فهرست مطالب»

 

فصل اول: تبیین مفاهیم

گفتار اول: مفهوم خشونت.. 13

گفتار دوم: مفهوم فقه شیعه. 23

گفتار سوم: مفهوم اسناد بین‌الملل. 24

گفتار چهارم: مفهوم فمینیسم26

گفتار پنجم: مفهوم خانواده29

فصل دوم: خشونت

گفتار اول: اقسام خشونت.. 35

گفتار دوم:علل خشونت.. 49

گفتار سوم:پیامدهای خشونت.. 60

فصل سوم:مبانی اسلام و غرب در رابطه با خشونت

گفتار اول:تعارضات مبانی اسلام و غرب در رابطه با خشونت.. 65

گفتاردوم:مشترکات مبانی اسلام و غرب در رابطه با خشونت.. 80

1-حق حیات.. 81

2-حق آزادی.. 82

3-حق کرامت.. 84

4-حق برابری.. 86

فصل چهارم:نقاط اشتراک و افتراق فقه امامیه و اسناد بین الملل در مورد اعمال خشونت علیه زنان و مردان  89

گفتار اول:نقاط اشتراک دو دیدگاه در مورد اعمال خشونت علیه زنان و مردان. 91

گفتار دوم:نقاط افتراق دو دیدگاه در مورد اعمال خشونت علیه زنان و مردان. 138

نتیجه. 183

فهرست منابع و مآخذ

نمودار تغییر قیمت
شرکت سازنده