google-site-verification=BXEvBwgLLf1nLiquuSvKhxvUxKLBypmdr_JSue2w7Js
تاریخچه ای را از تاریخ جدا کردن و به آن پرداختن مستلزم حقیقت جویی و پژوهش است. پژوهش پویشی است یگانه، ولی عمل پژوهش گذشته از آن که بر زمینه ی قبلی مسبوق است، سه گونه فعالیت را در بر میگیرد.
الف- جهت یابی
ب- یافته اندوزی
ج- نتیجه گیری
پژوهش حاضر تحقیقی است از تأثیرگذاری ادبیات، ادبیات نمایشی و مطبوعات بر نهضت مشروطه و متقابلاً تأثیرگذاری بر روند تحولات نهضت مشروطه، روش کار در این پژوهش بر یک پیشگفتار، یک مقدمه، شش فصل و نتیجه گیری به شرح زیر بنا نهاده شده است:
مقدمه: در مقدمه این پژوهش پیشینه نهضت در تاریخ و اهمیت مشروطه در تاریخ ایران مورد بررسی قرار گرفته است.
فصل اول: در این فصل تحلیلی از شرایط سیاسی و اجتماعی مشروطه ارائه شده است.
فصل دوم: در این فصل تحلیلی از شرایط ادبی و فرهنگی دوره ی قبل از مشروطه ارائه شده است.
فصل سوم: در این فصل تحلیلی از شرایط ادبی و فرهنگی در دوره ی استقرار مشروطه ارائه شده است.
فصل چهارم: در این فصل تحلیلی از شرایط ادبی، فرهنگی در دوره ی قاجار پس از استقرار مشروطه ارائه شده است.
فصل پنجم: در این فصل به معرفی پیشگامان ادبیات نمایشی و شرح حال سه تن از برجستگان آن پرداخته شده است.
فصل ششم: در این فصل به جامعه شناسی ادبیات نمایشی در سه دوره ی مشروطیت پرداخته شده است.
نتیجه گیری: در این فصل به نتیجه گیری و مسئله گشایی از کل پژوهش پرداخته شده است.
برای انجام این پژوهش به منابع و مآخذ زیادی مراجعه و مطالبی از آنها استخراج شده است که نام مهمترین آنها در فهرست منابع و مآخذ درج شده است.
سرشناسه | الوندی، فاطمه |
عنوان و نام پدیدآور | نقش و تأثیر ادبیات، ادبیات نمایشی و مطبوعات بر نهضت مشروطه / فاطمه الوندی |
مشخصات نشر | انتشارات نظری 1394 |
مشخصات ظاهری | 144 |
شابک | 978-600-289-394-9 |
وضعیت فهرستنویسی | فیپا |
موضوع | مطبوعات وسیاست – ایران |
موضوع | نمایشنامه نویسی – ایران – قرن 13 ق |
رده بندی کنگره | 1394 7ن7الف/1403DSR |
رده بندی دیویی | 955/075 |
دفتر تاریخ همچون گنجینه ی گرانبهایی است که در برگهای زرین خود واقعیت هایی را به ثبت رسانده است. اگرچه تاریخ هیچ گاه نتوانسته است طبق امیال من و تو و ما میراث دار گذشتهمان باشد، اما توانسته است خوشیها و اندوه ها، پیروزی ها و شکست ها، اشک ها و لبخندها را یک جا در کنار هم گرد آورد. اگر تاریخ نبود، امروز فرهنگ ها و سنت ها در باورهای ما نقشی نداشتند و ایثارها و مبارزه ها و افتخارآفرینی ها هرگز نمیتوانستند الگوی مردمان یک ملت باشند. امروزه ما می بینیم که در تاریخ گذشته سرزمین ما چه نقش هایی که آفریده نشده است. نقشهایی که گوشهای از فرهنگ ملی ما را رقم میزند.
در گذشته بسیار دور من، آن زمان که کودکی بیش نبودم، تاریخ همچون افسانه ای پر رمز و راز بود. تاریخ را دوست داشتم، چون می دانستم که در سرزمین شاه پریان، در سرزمین هزار و یک شب من، چه افسانه هایی که به حقیقت نپیوستند و چه زمینه هایی که به اسطوره ها تبدیل نشدند. عشق به تاریخ انگیزهای شد برای هر چه بیشتر و بیشتر دانستن من، دانستن را از تاریخ شروع کردم، چون تا زمانی که تاریخ را نمیدانستم، هیچ چیز نمیدانستم. اما وقتی دانستم، عشق را در تاریخ ادبیات یافتم و در بیکرانه ی این دریا، زمانی که عشقم را به پای کلام و هنر سعدی، حافظ، فردوسی، مولانا، خیام و... ریختم و از آن فرهنگ غنی آن بزرگان جرعه ها نوشیدم. در ادامه ی راهم به تاریخ مشروطه رسیدم، آن زمان بود که پنداشتم جنبش مشروطه همچون مرواریدی در میان صدف تاریخ این سرزمین جای دارد. همه ی گنجینه از یک سو، و این یک دانه مروارید نیز از یک سو، آیینه ای تمام نما شد از آنچه که در این مقطع از تاریخ جای داشت. خواندم و خواندم و هرچه بیشتر خواندم، کمتر یافتم؛ زیرا به واقعیت هایی می رسیدم که نمی توانستم آنها را با دوران خود وفق دهم. در زمانی که عیش و عشرت، مال و منال، رفاه و سفرههای رنگین و بریز و بپاشهای غیرمعقول تنها در یک مکان جمع گشته بود، کمی آن طرفتر گرسنگی، فقر، نکبت و بیماری بیداد میکرد. آن زمان بود که دریافتم سرزمین ایران تنها سرزمین شاه پریان و هزار و یک شب من نیست، بلکه ایران سرزمین لاله ها و مبارزه هاست. دربار و درباریان از یک سو و مردم تشنه ی آزادی از سویی دیگر در مقابل یکدیگر قرار گرفتند. قلم ها به مبارزه برخاستند تا مشت های گره کرده ی آزادی بر سینه ی استبداد فرود آید، تا جرقه ی آزادی آتش انقلاب را دامن زند و آنگاه سفره ی آزادی گسترده شد و آنان که دستی بر این سفره داشتند، طعم آزادی را چشیدند. عشق معنی شد و من این عشق را در ادبیات مشروطه جستجو کردم تا حاصل این جستجو را در این پژوهش گردآوری کنم. باشد که این دسترنج، قطرهای بسیار کوچک از این بیکران دریا باشد. قبل از هرگونه سخنی لازم به توضیح است که در این پژوهش مشروعیت دینی، اخلاقی، اجتماعی و سیاسی افراد را مورد تایید و تکذیب قرار ندادهام و صرفا نشر آنها را در تاریخ مشروطه بیان کردهام و در خاتمه ی بیان جای دارد که مراتب قدردانی و سپاس خود را از کمکهای بی دریغ مادر بسیار عزیزم که همواره در همه حال کنارم بود، ابراز نمایم.
همچنین همیاری و تشویق همسرم نیز انگیزهای قوی و حمایتی مؤثر در انجام این پژوهش بود.
فاطمه الوندی
چکیده پژوهش
پیشگفتار
مقدمه
1: پیشینه ی جنبش یا نهضت در تاریخ
2: اهمیت مشروطه در تاریخ ایران
3: علل بیداری
فصل اول- شرایط سیاسی - اجتماعی مشروطه
1: پیش درآمدی بر اوضاع دربار قاجار
2: مقدمات انقلاب مشروطه، تبلیغات و عملیات
فصل دوم- شرایط فرهنگی - ادبی مشروطه
1: شرایط فرهنگی - ادبی مشروطه
2: ادبیات نوشتاری در دوره ی قبل از استقرار مشروطه
3: مطبوعات و روزنامه نگاری در دوره ی قبل از استقرار مشروطه
4: نقد و نقد نویسی در دوران قبل از مشروطه
5: شعر در دوران قبل از مشروطه
6: ادبیات نمایشی در دوران قبل از مشروطیت
فصل سوم-تحلیلی بر شرایط فرهنگی- ادبی در دوره ی استقرار مشروطه
1: ادبیات نوشتاری در زمان استقرار مشروطه
2: مطبوعات و روزنامه نویسی در دوران استقرار مشروطه
3: نقد و نقد نویسی در دوران استقرار مشروطه
4: شعر در زمان استقرار مشروطه
5: ادبیات نمایشی در دوره ی استقرار مشروطه
فصل چهارم-تحلیلی بر شرایط فرهنگی- هنری در دوره ی پس از استقرار مشروطه
1: ادبیات نوشتاری در دورهی پس از استقرار مشروطه
2: نقد و نقدنویسی در دوره ی پس از استقرار مشروطه
3: مطبوعات و روزنامه نویسی در دوره ی پس از استقرار مشروطه
4: شعر در دوران پس از استقرار مشروطه
5: ادبیات نمایشی در دوران پس از استقرار مشروطه
فصل پنجم-پیشگامان ادبیات و ادبیات نمایشی و شرح حال سه تن از برجستگان آن
میرزا آقاخان کرمانی؛ ادیب و نویسنده مبارز قبل از استقرار مشروطه
مرتضی قلیخان فکری «مؤید الممالک»؛ نمایشنامه نویس مبارز دوره ی استقرار مشروطه
«میر سیف الدین کرمانشاهی»؛ نمایشنامه نویس مبارز دوره ی پس از استقرار مشروطه
فصل ششم- جامعه شناسی ادبیات نمایشی
نتیجه گیری
منابع و مأخذ