خبرنامه سایت

جهت اطلاع از آخرین محصولات و تخفیفات سایت کلیک کنید

menuordersearch
oumghandisheh.ir

پرورش هفتگی نیروی مغز 52 شگرد آفزایش هوش , نویسنده: بیل لوکاس - مترجم : سید محمد رضا طباطبایی

مشاهده سبد خرید

تومان
linkedininstagraminstagramaparatlenzorpinterestcloob
اندیشه خود را ماندگار کنید 02188102775
heder
معرفی کوتاه

این کتاب ما را قادر می‌سازد که از ذهن خود بیشتر و بیشتر بهره بگیریم.   برای صدها سال، بچه‌های ما مفاهیم خواندن، نوشتن و حساب را می‌آموختند. گرچه این‌ها ارزشمند هستند، اما ما را قادر به مقابله با چالش‌های پیچیده قرنی که در آن هستیم نمی‌‌کنند. در این کتاب به جای آن‌ها، شیوه خاص پرور‌اندن نیروهای ذهنی عرضه می‌شود. استغنا، انعطاف، یادآوري، بازتابی، و پاسخ‌دهی. استغنا، عبارت است از دسترسی به شگردهای لازم برای همه موقعیت‌ها.انعطاف یعنی، توان دانستن این‌که در هنگام گرفتاری چه باید کرد. یاد‌آوری یعنی قابلیت استفاده از آنچه که آموخته‌ایم، در موقعیت‌های جدید. بازتابی، عبارتست از استخراج معنا از زندگی. و پاسخ‌دهی بکار انداختن آموخته‌هاست در عمل، و تغییر و تطابق در حرکت.

   با تجهیز به این شگردها، باور دارم که هر کس توان شاد بودن و موفقیت را در دنیای به سرعت متغیر کنونی دارد. ولی کلید تحقق این توان خود انسان است. باید بخواهید که به ‌سازی کنید، و زمان و کوشش خود را مصروف دارید.

    در قرن بیست‌و‌یکم، ظرفیت یادگیری قطعاً مهارتی ارزشمند است و مهم‌ترین اندام یاور شما مغزتان است. 52 گام ذکر شده در این کتاب مجموعه کاملی از شیوه‌های مفید به کارگیری ذهن را به شما نشان می‌دهد. می‌توانید هر هفته یک شگرد را تجربه کنید. یا ممکن است ترجیح بدهید که به نحو آسان‌تری این شگردها را مرور کنید، و یا در یک رژیم سخت، همزمان انجام چند شگرد را به عهده بگیرید. انجام هر گام شامل چند مرحله است که ذیل صفحه مشخص شده است، و در طی کردن مدارج مرتبط کمک می‌کند. هر رویکردی را بکار بگیرید، این کتاب به شما می‌آموزد که در باقی عمر خود چگونه مؤثرتر یاد بگیرید.

قسمتی از مطالب

وقتي چيزي بد و يا نااميدکننده برايتان اتفاق مي‌افتد، ممکن است به‌عنوان آغاز يک پايان به نظر برسد. در اين‌گونه وضعيت‌ها اگر دو چيز را به‌خاطر بياوريم مفيد خواهد بود. اول آن‌که اگر مي‌خواهيد ذهن خود را پرورش دهيد مجبور به ارتکاب اشتباه هستيد و دوم اين‌که وقايع هميشه به آن بدي که اول به نظر مي‌رسد نيستند.

    روانشناس روس لو ويگوتيسکي در دهه‌هاي 1920 و 1930 براي اولين بار پندار ساده ولي قوي منطقه توسعه همجوار را مطرح کرد. اين منطقه پلي است بر روی شکاف بين آن‌چه  که دانسته است و آن‌چه که بايد دانسته شود. افرادي که ذهن خود را تمرين مي‌دهند،  هميشه سعي مي‌کنند که از منطقه راحت به سمت منطقه رشد بروند. از آن‌جا که همواره اين امر چالش برانگيزتر از ماندن در منطقه راحت است، حتما اشتباهاتي رخ مي‌دهد. در واقع ارتکاب اشتباه و يادگيري از آن‌ها يک جزء اساسي در رشد ذهني است.

البته چه بخواهيم و چه نخواهيم   کارها مي‌تواند غلط از کار درآيد. در اين‌ زمان‌ها، الگوي ذهني  شما خيلي مهم است. اگر بتوانيد به يک حس چشم‌انداز برسيد که مثبت منطقه رشد بودن شما را در منطقه راحت تضمين کند خيلي بهتر خواهد بود.

تمرين: به اين بدي‌ها‌ هم نخواهد بود

اين تمرين معطوف به رويکردهائي است که در درمان شناختي و برنامه‌ريزي عصبي زبان‌شناسي بکارمي‌روند. اين تمرين شامل دو عنصر است قرار دادن مساله در چشم‌انداز و سپس ديدن آن از ديدگاه‌هاي ديگر.

1- در مورد چيزي که در حال حاضر شما را ناشاد مي‌کند، فکر کنيد و يا  تمرين را در مورد يک مسأله و يا يک سناريوي تخيلي انجام دهيد.

2- مسأله ويژه خود را به روشني بيان کنيد.

3- مسأله هر چقدر که مشکل به‌نظر برسد فکر کنيد که  مي‌تواند بدتر از اين هم باشد. اگر از دست رفتن يک رابطه موجب اندوه شما شده فکر کنيد اگر کار خود را هم از دست داده بوديد يا شديدا بيمار شده بوديد و يا اگر دوست يا خويشاوندي نداشتيد که به وي اطمينان کنيد، چقدر اوضاع بدترمي‌شد.  واقعا سعي کنيد که ذهن خود را گسترش دهيد هر چه اين کار مشکل  باشد آن‌را در متن کار ساده‌تر خواهيد يافت.

4- سعي کنيد که چيزها را از دو ديدگاه ديگر ببينيد. نخست از چشم‌انداز فردي ديگر که دچار اين وضعيت شده و دوم از ديدگاه يک تماشاگر تخيلي تصور کنيد آن‌ها در اين وضعيت که  کامل هم وحشتناک نيست چه مي‌توانند ببينند!

5- روي ثمرات تخيل خود تعمق کنيد و ببينيد که مسأله آن‌قدر هم که نخست فکر مي‌کرده‌ايد بد نيست.

گام 7: نيمه پر بودن. گام 17: اشتباهات خوب هستند. گام 36: ادامه حرکت

     11-‌ آمادگي، حرکت تداوم

     اين مدلي است که يادگيري را به‌عنوان يک  فرايند سه مرحله‌اي تلقي مي‌کند، هر چند برخي از اين مراحل هم‌پوشاني دارند.

آمادگي قبل از به‌سازي نيروي ذهني خود، از نظر عاطفي آماده باشيد. اين امر مستلزم احساس اعتماد و رضايت نسبت به خودتان است (گام‌هاي 7و8 را نگاه کنيد). اما مسأله از اين فراتر است.  در مورد زماني فکر کنيد که کاري را شروع کرده‌ايد ولي چندين هفته است که آن‌را  رها  کرده‌ايد. شايد تلاش لازم پيش از آن چيزي بوده که شما تصور مي‌کرديد؟ شايد به‌دليل احساس شکست اعتماد خود را از دست داده باشيد؟ تصميم به توقف کار معمولا ريشه در فقدان انگيزش دارد و عامل از بين رفتن انگيزش ترس از شکست است.

مثال خوب در اين مورد يادگيري رانندگي است. اگر چند بار در امتحان رانندگي رد شده باشيد به‌نظر مي‌رسد که تمايلي به نشستن در خودرو و تمرين بيشتر نداشته باشيد. در اين‌جا لازم است که به تصوير بزرگ‌تر بيانديشيد در ذهن خود لذتي را که پس از گذراندن امتحان حس مي‌کنيد و موقعيت‌هائي را که بروي شما خواهد گشود تصور کنيد. بخشی از مهارت استفاده مؤثر از ذهن، قابليت خواندن وضعيت روحي خودتان است.

بفهميد که تحت تنش، عصباني، يا تدافعي هستيد، و در وهله اول بتوانيد با اين احساسات منفي کنار بياييد، تا بتوانيد کار جدي را که لازمه آن حضور ذهن است آغاز کنيد.

فهرست مطالب

دیباچه

 

فصل 1

مغزتان چگونه کار مي‌کند

1- انواع مختلف هوش

2- شيوه يادگيري‌

3- چگونه ياد مي‌گيريد

4- استفاده از حس‌ها

5- حفظ سلامت تن و ذهن

 

فصل 2

اهميت آرايش ذهن

6- هشياري آرام

7- نيمه پر بودن

8- غلبه بر مانع‌ها

9- تعدیل رویکردها

10- سناريوهاي بدترين حالت

11- آمادگي، حرکت، تداوم

 

فصل 3

عادت‌هاي مفيد

12- تمرکز

13- تداوم حرکت

14- تمرکز نرم

15- مکث براي انديشيدن

16- اندوخته‌سازي

17- اشتباه‌ها خوب‌اند

18- تعويق قضاوت

 

فصل 4

شگردهاي مفيد

19- تصاويربزرگ و کوچک

20- نحوه طرح سؤال‌هاي خوب

21- یافتن مسأله

22- تصویرسازی

23- استفاده از نیروی اشراق

24- چه شود؟

25- نقشه‌‌بندی ذهن

26- شفاف‌‌سازي

27- انتقال دانش فني و دانسته‌ها

 

فصل 5

بهسازي حافظه

28- تشکيل حافظه

29- محکم کردن آن

30- کجا، چه وقت، چرا؟

31- کي؟

32- چه؟

33- اهميت احساس

 

فصل 6

برخورد با تغيير

34- احساس‌هاي تغيير

35- تغيير رفتار

36- ادامه حرکت

37-  پير شدن

 

فصل 7

ارتباط مؤثر

38- روشن توضيح دادن

39- به‌دقت گوش دادن

40- شيوه مخالفت

41- دادن و گرفتن بازخورد

42- سخن گفتن در جمع

 

فصل 8

مذاکره مؤثر

43- در کفش ديگران راه رفتن

44- ارتباط  دو طرفه

45- اثرگذاري بر ديگران

46- راه حل‌هاي برد

47- اداره تضاد

 

فصل 9

باقيماندن در تعادل

48- تنش خوب تنش بد

49- شارژ باطري‌ها

50- چگونه نه بگوييم

51- تعيين اهداف

52- برنامه زندگي

 

نتیجه گیری

نمودار تغییر قیمت
شرکت سازنده